ویژگیهای یک فروشنده موفق

نکات عمومی فروشگاه:

مسئولین هر فروشگاه صرف نظر از ابعاد فروشگاه و یا مجموعه محصولات و کالاهایی که به مشتری ارائه می کند، می باید مجموعه ای از نکات را رعایت نمایند، یادآور می شود که چنانچه فروشگاه خود را یک نفری اداره می نمائید، این نکات باید توسط خود شما رعایت گردد.

  1. خوشامد گویی
  2.  مشاوره و راهنمایی
  3. امکانات رفاهی
  4. همسانی فروشندگان
  5. احترام به مشتری
  6. یکدلی و صمیمیت

تعریف فروشنده:

فرد یا افرادی که در هر فروشگاه حضور دارند اعم از رئیس، صندوقدار، کارمند و غیره بعنوان فروشنده شناخته شده و باید بتوانند با مشتریان ارتباط مناسبی براساس اصول اخلاقی پسندیده برقرار نمایند. فروشنده باید به صحبتها و درخواستهای مشتری گوش فرا داده و نیاز و اولویتهای وی را شناسایی نموده و تمام تلاش خود را در جهت برآورده
کردن آنها بکار گیرد تا امکان ایجاد رابطه ای صمیمی و محکم با مشتری میسر گردد. فروشنده باید اصول قانونی حکم بر فضای کسب و کار و فروشندگی ، اصول اخلاقی فروش را رعایت نماید . این اصول توسط قانون، فرهنگ و عرف جامعه شکل می گیرد و نهایتاً به فروشندگان توصیه می گردد همیشه خود را جای مشتری گذاشته و بگونه ای رفتار کنند که علاقمند هستند با آنها همانگونه رفتار شود فراموش نکنید که طبق قانون سوم نیوتن با هرکس هر گونه رفتار کنید ، وی نیز با شما همانگونه رفتار می کند. بطور کلی ویژگیهای یک فروشنده موفق به شرح ذیل می باشد:

  1. خود انضباطی
  2. آراسته بودن
  3. عدم استعمال دخانیات
  4. احساس مسئولیت
  5. شور و اشتیاق به کار
  6. تمیزی و زیبایی محل کار
  7. خوش رویی
  8. توانایی تعریف از کالا
  9. کار با تمام وجود
  10. عالاقه مداوم به آموزش و فراگیری
  11. سکوت و گوش کردن به مشتری
  12. نرم و ملایم سخن گفتن
  13. فردی محترم بودن
  14. عدم دروغ گویی
  15. دلسوز مشتری
  16. خطاهای کلامی خود را حذف کنید
  17. عدم تولید صدای اضافی
  18. عمل کردن به وعده ها
  19. شخصیت دادن به مشتری
  20. دوستی با مشتریان

شروع خرید مشتری:

برقراری تماس با مشتریان یکی از مهمترین و اساسی ترین وظایف یک فروشنده موفق می باشد زیرا شروع و اقدام به برقراری تماس امکان صحبت با مشتری و ارائه محصول به وی رابرای فروشنده فراهم می کند و این می تواند شروعی برای یک خرید باشد. در هنگام مواجهه با مشتری ، فروشندگان باید نکاتی را رعایت نمایند.

سلام و دست دادن: گرم و صمیمی سلام کنید و در صورت امکان با مشتری دست بدهید. کلمه “سلام” خود را بلند، محکم، دوستانه و با لحن زیبا بگوئید تا تاثیر خود را بگذارد.

با تبسم نگاه کنید : نگاهی همراه با تبسم به مشتری داشته باشید . سعی کنید مشتری شادمانی و رضایت خاطر شما را از حضور خود احساس کند.(تبسم یعنی اینکه از دیدار و حضور شما خوشحالیم)

خود را جای مشتری بگذارید: یکی از رموز موفقیت هر فروشنده ، درک وضعیت مشتری است. پس خود را جای مشتری گذاشته و کمک کنید تا او هم به شما اعتماد کند . زیرا مشتری می خواهد در برابر پولی که به شما می دهد ، خدمت و کالای ارزشمندی را دریافت کند.

شنوندهخوبی باشید: گوش کردن به حرف مشتری وقت تلف کردن نیست . زیرا علی رغم تصور عامیانه درجامعه ، گوش کردن به صدای مشتری به شما کمک بیشتری جهت فروش می کند . پس به حرفهای مشتری گوش کرده تا راحت تر نیاز او را درک کنید.

شوخ طبع باشید: کمی ، بله فقط کمی شوخ طبع باشید تا مشتری راحت تر و در محیطی دلنشین خرید کند. ولی مراقب باشید که شوخی از حد نگذرد. فراموش نکنید که مرز بین شوخ طبی و رفتار غیر مودبانه بسیار باریک است.

برخورد مثبت داشته باشید: با برخورد مثبت ، طرز تلقی مشتریان را از خود خوب سازید ولی مراقب باشید که به چاپلوسی مبدل نگردد.

درباره نویسنده: دکتر محمود آسیاچی

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *