مهم ترین وظایف سرپرست فروشگاه چیست؟

مسئولیت سرپرست فروشگاه:

مدیران عالی مسئولیت توجه به وضعیت اقتصادی، تجاری و طراحی استراتژی های کلان کاری را برای سرپا نگاه داشتن و سودآوری فروشگاه را بر عهده دارند. مدیران میانی نیز با استفاده از استراتژی های کلان کاری اهداف ، سیاستها و رویه های فروشگاه را تعیین می کنند و اطمینان حاصل می نمایند که منابع انسانی و مواد اولیه لازم جهت انجام عملیات فروش وجود دارد.

نیروی انسانی مسئول فروش محصول و یا ارائه خدمات مورد نظر به مشتری است .انجام این وظیفه خطیر فروشندگان توسط مدیر فروشگاه در عوض پرداخت مزد میسر می گردد.

در این زنجیره سرپرستان به منزله حلقه ای رابط مابین مدیریت و نیروی کار هستند. سرپرستان فروشگاه مسئول پیگیری برنامه های تعریف شده توسط مدیران فروشگاه بوده و تلاش می کنند تا برنامه های فروش بخوبی اجرا گردد. بطور کلی مدیران و سرپرستان فروشگاهها موظف هستند تا بستر مناسبی جهت انجام کار توسط کارکنان را فراهم نمایند.

برخی از وظایف یک مدیر فروشگاه عبارتند از :

برنامه ریزی کارکنان و فروش

حل مسایل فروشگاه

قیمت گذاری محصولات و خدمات

واگذاری کارها و تفویض اختیار

ارزیابی عملکرد کارکنان فروشگاه

سازماندهی کارکنان

کنترل هزینه های فروش

مصاحبه افراد جهت استخدام

انتخاب کارکنان مناسب هر شغل

برقراری روابط تجاری

برقراری نظم و انضباط در فروشگاه

تعیین اهداف کوتاه مدت برای کارکنان و فروش

مشاوره به کارکنان

استاندارد نمودن فعالیت های فروشگاه

آموزش کارکنان

هماهنگی

و غیره…

یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان خرید مشتریان و مراجعه مجدد آنها به فروشگاهی ، مقدار اجناس موجود در فروشگاه میباشد ، مشتریان علاقه مند هستند هر زمانی که به فروشگاه مراجعه می کنند کلیه اجناس مورد نیاز آنها به مقدار کافی در قفسه های فروشگاه موجود باشد. بدیهی است که عدم وجود کالا و به اصطلاح جور نبودن اجناس باعث

دلسردی مشتری شده و امکان دارد در خریدهای آتی خود به فروشگاه ما توجه ای نکند. لذا لازم است که مسئولین هر فروشگاهی توانایی کنترل و محاسبه موجودی مورد نیاز خود را داشته باشند تا ضمن وجود تمامی کالاهای مورد نیاز در فروشگاه میزان سرمایه گذاری خود را درحد بهینه کنترل نمایند. از این رو در این قسمت خلاصه ای در خصوص

کنترل موجودیهای فروشگاه و انبار مطرح می گردد تا بتوانیم میزان مشتری از دست رفته را کاهش دهیم.

کنترل موجود چیست ؟

کنترل موجودی ، فن نگهداری موجودی کالا در سطح مطلوب است . معمولا در سازمان های تولیدی ، به دنبال وجود مواد اولیه و قطعات و موجودی های در جریان ، نقش کنترل موجودی مشهودتر است. در سازمان های خدماتی و فروشگاهی نیز کنترل موجودی نقش مهمی دارد. زیرا ، محصول ارائه شده نوعی خدمت است. کنترل موجودی را می توان چنین تعریف کرد :

“”کنترل موجودی ، جریانی است که ضمانت می کند اقلام موجود فروشگاه با در نظر گرفتن زمان ، مکاان ، تعداد ، کیفیت و هزینه برای مشتریان به موقع ، تدارک شود.””

دلایل نگهداری موجودی :

به طور کلی علت های نگهداری موجودی عبارتند از :

عدم تامین به موقع کالا

وجود تخفیف در سفارش های انبوه

ذخیره سازی احتیاطی

کاهش خطر توقف فروش

هموار ساختن عملیات جاری فروشگاه

کاهش تعداد دفعات عملیات خرید

افزایش ارزش کالا

بهره مندی از قیمت های فصلی

نشان دادن اعتبار سازمان

مقدار اقتصادی سفارش و زمان سفارش:

نکته بسیار مهم در کنترل موجودی ، تعیین زمان سفارش و میزان حداکثر و حداقل موجودی برای هر قلم کالا می باشد. این امر ، موجب می شود که مقدار موجودی همیشه جوابگوی میزان مصرف به هنگام تقاضا باشد و در عین حال هزینه های سفارش و نگهداری اجناس و صرف سرمایه به کمترین میزان ممکن برسد. پس لازم است دو موضوع مهم مقدار اقتصادی سفارش و زمان سفارش مورد توجه قرار گیرد.

مقدار اقتصادی سفارش : مقدار کالایی که هر بار باید سفارش داده شود که به ازای آن هزینه های سفارش و نگهداری کالا در کمترین میزان خود باشد.

زمان سفارش : زمانی است که موجودی انبار به حد معینی می رسد و باید سفارش خرید صادر شود. به این زمان ، نقطه سفارش یا نقطه درخواست می گویند.

درباره نویسنده: دکتر محمود آسیاچی

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *